A hegyikerékpározás iszonyatosan specializálódott az elmúlt 2-3 évben. XC, AM, ED, FR, DH, dirt, street stb. Rengeteg válfaj, rengeteg lehetőséggel. A komoly gyártók több száz fajta külsőt gyártanak, hogy mindenki megtalálja a neki megfelelőt. Sokszor látjuk, hogy komoly, hegyi versenyzésre tervezett gumival valaki aszfalton megy túrázni, és láttunk már saras terepen is semislick gumival szerencsétlenkedő bringást.

Nézzük hát, milyen külsőtípusok vannak. Ehhez a Schwalbe kínálatát hívjuk segítségül. Több ok miatt is. Az egyik, hogy évek óta mi is ezeket használjuk, tehát ismerjük őket, a másik, hogy rajtuk kívül csak a Continental gyárt talán annyi fajta gumit bringára, mint ők. Lapozgasd tehát az online katalógusukat az útmutatásunk alapján, utána már tudni fogod, hogy a saját kedvenc márkádból melyiket válaszd. Ez a mondás nemcsak a buliba készülő fiatalokra igaz, hanem a bringásokra is. Sőt, az sem mindegy, hogy milyen bringára, terepre, időjárásra milyet választasz. Világkupákon látni, hogy négy-ötféle gumigarnitúrával készülnek a versenyekre a csapatok. De a hétköznapokra is meg kell gondolni, mit rakunk fel. Ebben próbálunk most egy kis segítséget adni.

Országúti túrázoknak, napi használatra…

Aki napi szinten használja az országúti bringáját munkába járásra, vagy pedig ezzel jár edzeni, annak elsődlegesen tartósságra és kiváló defektvédelemre van szüksége. Ki szeretne a saras keréken defektet javítani? Az edzés monotonitását is feldobhatja a defekt, azonban tuti nem tesz jót az izmoknak a guggolás, és az edzéstervet is felborítja. Az sem baj, ha nem túl drága, mert nem nagy móka kéthavonta 30 ezerért gumikat venni. A Lugano és Durano Plus is ilyen, és alig 60-70 g-mal nehezebb az Ultremónál. Méretben 23-622-es, de rosszabb utakra szóba jöhet a 25-622-es is.

Fitneszbringásoknak, túrázóknak …

Azoknak a bringásoknak, akik nem akarnak minden gödröt kikerülni, mégsem szeretnének egy nagy és nehéz ballonos gumival szenvedni. A defektvédelem lényeges, és az alacsony gördülési ellenállás, illetve a tartósság is. Ilyen a Schwalbe Marathon Racer vagy a Supreme 32 vagy 37-622-es méretben.

Túrázók és városi bringásoknak

Itt már lényeges a ballonosság és az extrém defektvédelem, na meg persze a tartósság. A ballonosság célszerű, hogy ne üsse fel a gumit egy kátyú, főleg ha sok a csomag, és a rossz magyar utakon naponta közlekedni is kényelmesebb egy 42-47 mm széles gumival akár mtb-ra, akár országútira. A városokban és a keleti országokban nem porszívózzák az utakat, így minél komolyabb a defektvédelem, annál később kell belsőt cserélned. A példaként felhozott Schwalbe Marathon Plus gumival sok ezer kilométert lehet megtenni úgy, hogy egyetlen szúrt vagy felütéses defekt nélkül. Ez ám a gondtalanság!

Világ körüli utazóknak kerékpárral…

187178-mountainbike

Sajnos még nem túl sokan vannak hazánkban ilyenek, de lapunkban is olvashattatok már föld körüli túrákról. Ilyen bringán a gumiknak hihetetlenül fontos szerepe van, ugyanis nem elég, hogy akár 40 kg csomag plusz a bringás súlya van rajtuk, de sokszor nemcsak betonon, hanem sivatagban vagy a Himalája köves útjain kell helytállniuk. A Marathon Extreme pont megfelel ezeknek a követelményeknek.

Terepen versenyzőknek…

A versenyzőknek nem egyszerű a helyzetük, ugyanis a terep adottságaihoz kell választaniuk a gumit. Vannak versenyek, melyeket jó kis döngölt talajon, esetleg jó minőségű, nem sziklás erdei ösvényeken rendeznek. Ha nem áll fenn a defektveszély, akkor jöhetnek a hihetetlenül alacsony gördülési ellenállású, ultrakönnyű, mintázatot alig tartalmazó semi slick gumik. Némelyikük egy alap 26-os belső súlyában van, de nagyon figyelni kell a felhasználási területükre. Egy 315 g-os Furious Frednek megvan a szűk felhasználási területe, ott kiváló, a többire meg nem való! Ha változatos körülmények között rendezik a versenyt, és technikás vagy köves a pálya, akkor a ballonosabb, de jól gördülő mintázattal is rendesen ellátott gumikat kell felrakni. Ezek többsége még az enyhe sarat is bírja, mert nem tömődik el a mintázata. A Racing Ralph/Nobby Nic párost rengeteg hazai élversenyző bringáján láthatod a versenyeken, sőt, a gyártók legnagyobb része is ezzel szereli a teljesítményorientált bringáit. Vannak azonban napok, amikor nem kívánod a tekerést. Ilyenek az esős, saras versenyek. Ezeket nem tudod megfelelő gumik nélkül teljesítni. Brutális sárlepergetős mintázatra van szükséged. Persze a gyártóknak erre is van megoldásuk, de a környezet védelme érdekében csak versenyeken használd őket, mert maradandó nyomot hagynak a talajban. A Dirty Dan segít a bajban.

Remélem, ezzel a kis információval sikerült segítenünk a gumi helyes megválasztásában, azonban vannak még egy fontosság, amelyeket nem szabad szó nélkül hagyni. Az egyik ilyen a sokat emlegetett defektvédelem. Minden gyártó más szavakat használ rá, de alapjában véve kétféle rendszer terjedt el. Az egyiknél a szálsűrűséggel játszanak. Vagy 100 fölött TPi (Thread Per Inch – szövetszál per col) számmal dolgoznak, vagy valamilyen nagyon erős anyagot szőnek a futófelület alá. Ilyen lehet a Vectran, melyet a NASA fejlesztett ki az űrhajósok számára. Ennek nagyobb a szakítószilárdsága, mint a titánnak, nehezebb vágni, mint az aramidszálat, és könnyebb is annál. A másik lehetőség, hogy egyszerűen megakadályozzák a tüske eljutását a belsőig egy akár fél centi vastag rugalmas anyagnak a futófelület alá való beépítésével.

Ilyen a Continental Plus vagy a Schwalbe Smart Guard rendszere is. Főleg a lejtős szakágakban van nagy jelentősége a felütéses defekt elleni védelemnek, hiszen egy tüske szúrta lyukon nem megy el annyi levegő, hogy azt egy downhill futam közben érezni lehessen. A felütéses defekt úgy jön létre, ha alacsony nyomással rámész egy kőre, és a felni felkoppan a futófelületig, a közé gyűrődött belsőt pedig kiharapja. Ilyenkor egy másodperc alatt leereszt a gumi, ami nemcsak bosszúságot okoz, de veszélyes is. Ezt is kétféle megoldással lehet kiküszöbölni. Az egyik, hogy vastag gumi oldalfalat készítenek, mely nem tud alacsony rádiusszal gyűrődni, így nem szorítja be a belsőt. A másik, a felsőbb kategóriás gumiknál alkalmazott megoldás, ha valamilyen kevlárt vagy hasonlóan merev anyagot szőnek a gumiba, mely merevebbé teszi az oldalfalat, a kövek sem tudják kivágni, és a rádiusz is növekszik. Ezenfelül még nagyon sok dologgal lehetne foglalkozni a gumikkal kapcsolatban, de röviden ennyi lenne amit tudni kell a gumiabroncsokról.